"być FIT..."

23 czerwca 2020, Autor: Administrator

"być FIT"...

 

 

FIT (w tłumaczeniu z języka angielskiego) 

oznacza znajdować się w szczytowej formie poprzez odpowiedni trening.

W odróżnieniu od rekreacji, fitness to różnorodna aktywność fizyczna, przed którą stawiamy zróżnicowane cele, w zależności od płci, wieku, ogólnej sprawności fizycznej i potrzeb.

Osiągnięcie tego celu jest złożonym procesem, którego przebieg ma miejsce w specjalnie do tego stworzonych klubach fitness.

 

Formuła FIT

Coraz częściej w języku potocznym używamy określenia, że ktoś jest FIT, ale tak naprawdę nie zdajemy sobie do końca sprawy, co to oznacza. Znajomość skrótu FIT pomaga zapamiętać trzy ważne zmienne, stosujące się do reguły przeciążenia i jej następstw. Aby ćwiczenia były efektywne, muszą być wykonywane odpowiednio często, intensywnie i przez określony czas.

Pierwsze litery trzech angielskich słów tworzą skrót FIT, który można uważać za formułę w celu osiągnięcia zdrowia, dobrego samopoczucia i kondycji:

1. Częstotliwość  (Frequency). Ćwiczenia fizyczne, aby były skuteczne, muszą być wykonywane regularnie. Do określania częstotliwości stosuje się liczbę dni w tygodniu, kiedy dana osoba ćwiczy. Większość korzyści z ćwiczeń wymaga przynajmniej trzech dni, maksymalnie sześciu dni w tygodniu.

2. Intensywność  (Intensity). Ćwiczenia fizyczne, które podejmujemy, muszą być wystarczająco intensywne, aby wysiłek (przeciążenie) przy ich wykonywaniu był większy niż w normalnych, codziennych zajęciach. To jest warunkiem uzyskania korzyści. Metoda określania odpowiedniej intensywności jest inna dla różnych pożądanych korzyści. Na przykład sprawność metaboliczna i związane z nią korzyści zdrowotne wymagają tylko umiarkowanej intensywności. Wydolność układu sercowo-naczyniowego, niezbędna dla wysokiej wydajności działania, wymaga intensywniejszych ćwiczeń, które podwyższają częstość akcji serca powyżej normy.

3. Czas (Time). Ćwiczenia będą efektywne, jeżeli będą wykonywane odpowiednio długo, przy czym czas treningu zależy od rodzaju ćwiczeń i spodziewanych korzyści.

Minimalny poziom treningu jest najmniejszym stopniem aktywności fizycznej – częstotliwości, intensywności i czasu – koniecznej do uzyskania korzyści. Jest to poziom niewystarczający w miarę podnoszenia naszej kondycji i sprawności. Za odpowiedni przyjęto optymalny zakres treningu, który rozpoczyna się od minimalnego poziomu treningu, a kończy w punkcie, w którym aktywność fizyczna zaczyna przynosić negatywne skutki.

https://www.doz.pl/czytelnia/a1722-Jak_byc__FIT

 

 

FIT – STYL ŻYCIA

Bycie fit to nie rygor na rok. To styl życia, który pozwala dokonywać lepszych ,zdrowych  wyborów i sprawia, że jesteśmy sprawniejsi, szczęśliwsi, dbamy o siebie. 

Nie ma jednej recepty na zdrowy tryb życia. Nie ma określonej liczby treningów w tygodniu, konkretnych ćwiczeń, jadłospisu i przykazań, które sprawią, że będziesz fit w 100 %. Dlaczego? Bo każdy z nas jest INNY Mamy inną historię, inny tryb życia, inne ciała i predyspozycje. I to bycie FIT powinniśmy dostosować do siebie i swojego trybu życia tak, żeby było to w ogóle możliwe do zrealizowania. Po co poddawać się presji i obiecywać sobie 6 treningów o bladym świcie, skoro realnie bez narażania się na niedosypianie, pośpiech i stres, jesteś w stanie zrobić tylko 3? Czy naprawdę warto ślinić się przy wspólnym obiedzie i patrzeć na pusty talerz, bo babcia nie zdawała sobie sprawy, że pierogi mają tyle węglowodanów i zrobiła całą miskę? I czy naprawdę musimy traktować każdą potrawę z „zakazanej listy” jako „cheat meal”, „grzeszek” czy coś, co koniecznie musimy naprawić albo spalić na treningu? 

  Łatwiej by było, gdybyśmy potrafili po prostu zrozumieć, że bycie FIT obejmuje rozsądny, zdrowy tryb życia. Taki, w którym nie ma tragedii, że zjadło się coś mniej fit, albo nie zrobiło się treningu, bo coś nam wypadło.  Taki, w którym rozumiemy, że jeden dzień nie zrujnuje efektów oraz tego, że w żaden sposób jedzenie nie powinno powodować wyrzutów sumienia. Taki, w którym wiemy, że może ktoś tam trenuje nawet i 10 razy w tygodniu, ale my możemy tylko 3 i to też jest w porządku.

https://www.codzienniefit.pl/2018/05/co-to-w-ogole-znaczy-byc-fit.html

10 rzeczy, które pomogą Ci być FIT bez wychodzenia z domu

Samoizolacja sprawiła, że wiele osób zrezygnowało z aktywności fizycznej. Osobom przyzwyczajonym do uczęszczania na siłownie ciężko było obejść się bez tej możliwości. Część osób całkowicie zrezygnowała z ćwiczeń co poskutkowało znacznym wzrostem wagi. Podobnie izolacja wpłynęła na osoby do tej pory mniej aktywne. Przez ograniczenia wprowadzone ze względu na pandemię, przez dłuższy czas zmuszeni byliśmy do spędzania większości czasu w swoich domach. Mimo, że dziś część obostrzeń została zniesiona wiele osób nadal obawia się dużych skupisk ludzkich. Specjalnie dla nich przygotowaliśmy listę 10 rzeczy, które pomogą być FIT ćwicząc w swoich czterech kątach.

1. Trening sprawia, że czujemy się lepiej

Trening wpływa na nasze codzienne samopoczucie, jest bardzo dobrą motywacją do zdrowej diety. Po dobrym treningu wzrasta Ci wiara w swoje możliwości. Realizacja swoich postanowień względem codziennego wysiłku sprawia, że czujesz się lepiej z samym sobą. Udowadnia Ci to, że potrafisz i możesz stać się FIT!

2. Obserwacja organizmu

Przejście na zdrową dietę, nie oznacza od razu wykluczenia wszystkich produktów, które do tej pory lubiłaś/łeś. Obserwuj swój organizm. Zobacz co ci służy, a co nie. Nie musisz ustalać od razu konkretnej diety z określoną ilością kalorii i z odpowiednim rozkładem makroskładników.

3. Każdego dnia zadawaj sobie pytanie – co zrobiłeś dzisiaj, by zrealizować swój cel?

To bardzo ważne pytanie, by każdego dnia zmotywować się do działania. Dzięki niemu łatwiej będzie Ci realizować swoje postanowienia żywieniowo-treningowe. Przede wszystkim włącz w swoje życie metodę małych kroków. Nawet najmniejsze sukcesy są warte uwagi, a potem będziesz mógł przechodzić do kolejnych etapów zmian. Swoje odpowiedzi możesz zapisywać na kartce, w notatniku lub w telefonie.

4. Pielęgnuj nawyki

Wypracuj sobie nawyki, które codziennie będziesz przestrzegać. Nie powinny to być ogromne zmiany, które wprowadzisz z dnia nadzień. Lepiej stopniowo wdrażać kolejne działania, które po jakimś czasie wejdą Ci w krew i staną się nawykiem. Mogą to być na przykład:

  • jedzenie śniadań

  • picie 2 litrów wody dziennie 

  • ugotowanie zdrowego obiadu

  • rezygnacja ze sklepowych słodyczy

  • 10000 kroków

  • co najmniej 8 godzin snu

  • 20 minut aktywności fizycznej

5. Codzienny plan działania dostosowany do Twoich potrzeb i możliwości.

Pamiętaj, jesteś tylko człowiekiem. Każdy ma inne codzienne obowiązki i nie zawsze łatwo jest znaleźć czas na dodatkowe zajęcia. Dlatego właśnie warto stworzyć swój własny harmonogram dnia i dostosować plan działania do swoich potrzeb. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie Ci stać się FIT.

6. Znajdź grupę wsparcia

Niektórzy chętnie podejmują różnorodne zajęcia w grupach. Jednak równie znaczna część osób decyduje się na ćwiczenia indywidualne. Szczególnie jeśli do zrzucenia mamy znacznie więcej kilogramów takie zajęcia wydają nam się bezpieczniejsze od krzywych spojrzeń czy nieprzychylnych komentarzy. Jednak w rzeczywistości nawet przy znacznej nadwadze warto się zdecydować na wsparcie innych osób. Szczególnie jeśli są w podobnej sytuacji do naszej.

7. Wypracuj silne fundamenty

Ważne jest tutaj pamiętać, że kategoryczne i nagłe restrykcje są złe. Przynoszą krótkotrwałe rezultaty, a przecież nie na tym nam zależy. Warto wprowadzać zmiany stopniowo, tak by łatwo było się przyzwyczaić do nowych zwyczajów.

8. Dlaczego mógłbyś to zrobić?

Pamiętaj, że motywacja może być czasami obniżona. Zastanów się co byś powiedział osobie, która straciła chęci do ćwiczeń i szybko rezygnuje z zaplanowanego treningu. Zapewne udzieliłabyś jej dobrej rady oraz wspierał w dążeniu do celu. Podobnie powinieneś zachować się w stosunku do samego siebie. Dzięki temu z pewnością osiągniesz swój cel i pokażesz, że warto być FIT.

9. Nie spełniaj czyichś oczekiwań

Masz prawo, by zmiany wprowadzać we własnym tempie. Nikt nie powinien decydować o tym w jaki sposób masz ćwiczyć. Jedną osobą do której możesz zwrócić się w przypadku porady powinien być specjalista. Ponadto nie słuchaj “dobrych rad” osób, które nie mają zielonego pojęcia o zrzucaniu kilogramów w sposób nie tylko dający zamierzone efekty, ale przede wszystkim zdrowy dla organizmu.

10. Nie rezygnuj z bycia FIT

Nie zawsze wszystko wychodzi po naszej myśli. Ważne jest, by nie rezygnować. Możesz zawsze zacząć od nowa. Może w inny sposób. Przede wszystkim warto pamiętać o tym by się nie poddawać, nawet kiedy jest naprawdę ciężko.

POWODZENIA!!!

FIT PRZEPISY ZNAJDZIESZ TU:

https://www.kwestiasmaku.com/blog-kulinarny/category/przepisy-fit https://www.codzienniefit.pl/category/przepisy https://zdrowejestczadowe.pl/category/przepisy/fit-przepisy-wytrawne/ https://zdrowe-odzywianie-przepisy.blogspot.com/p/obiady.html https://www.mniammniam.com/przepisy-fit-na-obiad

Wykonały:
Dorota Polewaczyk
Monika Mulawka

Aktualizacja: 28 czerwca 2020